Borde man rösta på SD...?

Gårkvällen var sådär, så orkar inte skriva om det just nu...

Sitter istället och funderar över valet (yes, jag tänkte också ta upp detta uttjatade ämne) och vilket parti man borde rösta på. Jag har aldrig haft något speciellt favoritparti då jag tycker att de flesta säger ungefär samma sak men med olika ord. Jag kommer aldrig (enligt mina åsikter just nu iallafall) rösta på sossarna och inte heller på miljöpartiet eller Fi. Centern är det parti som har tilltalat mig mest, antagligen mest pga att mina päron röstat på dem iallafall tidigare. Jag gillar hur de värnar om landsbygden, men utöver det har jag faktiskt inte speciellt stor koll på dem. Moderaterna är nog ingen direkt favorit heller, men åt det håller går tankarna ändå. Folkpartiet verkar najjs men de verkar ju samtidigt vara totalmesiga och benägna att bara följa med. Någon som har koll på Folkpartiet liksom...? Vad tycker de? Vad vill de? Kristdemokraterna har jag funderat på tidigare, men så har de ju samtidigt vissa åsikter som jag verkligen inte håller med om, så de är inget egentligt alternativ.

Jag gjorde testet på Sveriges radio där jag fick svara på 50 frågor gällande allt från miljö till kultur och skatter, och resultatet var att jag höll med Sverigedemokraterna till 70%, Moderaterna till 55%, Kristdemokraterna till 52%, Socialdemokraterna till 51% och Centern till 51%... Är andra gången jag gjorde testet, första gången fick jag sossarna 70%, men insåg att jag hade missuppfattat en del av frågorna så gjorde om testet och fick resultatet ovan. Nu tror inte jag att jag kommer rösta på SD då jag har svårt att uttyda deras egentliga agenda, men nog håller jag med dem i många frågor som jag anser viktiga. Dessutom fullkomligt AVSKYR jag hur de andra partierna har agerat det här valet. OM SD nu blir invalda (vilket inte verkar helt osannolikt just nu) så SKALL de andra samarbeta. Det är så det funkar i en demokrati och jag blir bara så jävla förbannad när jag hör hur partierna planerar att ignorera SD och fortsätta köra sitt egna race. Jag är inte hundra på att jag egentligen vill ha SD i regeringen men i nuläget vill jag faktiskt inte ha något av partierna där. De beter sig inte som vuxna, vettiga människor med ett hum om demokratiska rättigheter och skyldigheter, de är som små skitungar som inte kan annat än kasta skit och mobbas i grupp.

Och ge mig inte den där jäkla rasist-propagandan heller, är så jäkla trött på den just nu. Det är mycket möjligt att det finns rasister i SDs led men jag tycker att de flesta av deras åsikter är hyfsat harmlösa och matchar en del av mina. Och om man bortser från det uppenbara - flyktingpolitiken - så delar de även flera av mina andra åsikter, tex lägre bensinskatt och att man bör riva upp FRA-lagen osv. Och även om de är rasister (vilket man faktiskt får vara så länge man inte hoppar på folk) så är det inte berättigat att överfalla dem (tänker då tex på han politikern som blev överfallen i sitt hem och torterad, han som fick ett hakkors inristat i pannan. Jävla najjs att ha det där som en stämpel resten av livet. Han är ju dömd direkt, ingen som kommer tro att han är "oskyldig" om han går runt med ett hakkors i pannan direkt...) De blir inte inbjudna till debatter, man vägrar visa deras video, vägrar spela upp deras radioreklam, river ner planscher, kastar ägg och annan skit när de håller tal, ställer sig runt deras valstugor och bara skriker och hotar folk, överfaller politikerna och kallar dem som kan tänka sig att rösta på dem för idioter och "inte värda att betraktas som människor". Vad hände med valfriheten? Och vi menar att Sverige är demokratiskt och att man fritt får uttrycka sin åsikt? Bullshit.

Jag tycker det är svårt. Vilka röstar man på när man inte håller med någon?


Simon

Bra rubrik för att få folk att läsa inlägget må jag säga :P



Som svar på frågan längst ner: Man röstar blankt. (Inte för att jag tror att jag nånsin kommer göra det, men ändå...)



För mig är frågan mer "Vilken regering vill jag ha?" än "Vilket parti vill jag rösta på?". Svaret på den frågan är för mig: Den nuvarande. Sedan när jag bestämt mig för det så är valet lite lättare, 4 partier att välja på istället för ett tio-tal (om man räknar med Fi, SD, osv).



Och ja, ett flertal politiker beter sig som barnungar när det gäller diskussioner omkring SD. Men det är inget nytt, det gjorde de redan innan SD dök upp.

Cecilia

@ Simon: I know, något måste man ju göra för att dra folk... ;P



Jo, skulle jag vara helthelthelt osäker på vad jag skulle rösta så skulle det ju bli blankt, men eftersom jag verkligen inte vill ha tillbaka de röda så är det ju blått eller SD som gäller. :P Piratpartiet hade vart najjs också, men känns rätt meningslöst att rösta på dem... :P

helena

Beundrar dig för att du orkar skriva ett inlägg om detta trots att du vet att folk kommer hoppa på dig. Jag hade aldrig orkat. Är det ngt jag verkligen verkligen tycker o som är viktigt för mig, men som jag vet att omgivningen kommer håna eller attackera mig för, så håller jag det för mig själv. Gäller det mesta.

Vad gäller SD gjorde jag samma test o fick 64 % på SD. håller med dig om att det bara tyder på ren okunskap att påstå att man är rasist om man röstar på dem, det är ganska så löjligt allting.

Cecilia

Hehe, mjo, jag övervägde om jag borde nämna det eller ej, men kunde inte motstå. ;) Kanske tur att jag har en såpass liten blogg, annars kunde det blivit jobbigt. ;P



Sedan har jag ju aldrig sagt att jag faktiskt kommer rösta på dem, men jag överväger det, precis som jag överväger flera andra partier. :P Gillar bara inte att folk är så insnöade liksom...

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: