Fy fan för programmering.

Sitter och försöker programmera ihop ett program som skall räkna ut vilken växel en tänkt kassörska skall ge tillbaka... Har lyckats skriva programmet såpass långt att jag får ut summan med avrundningar osv, men nu skall jag även specifiera vilka sedlar och mynt hon skall ge tillbaka och där går jag bet... Sitter och lusläser boken (väldigt underhållande måste jag säga. Inte.) men hittar just inget matnyttigt. Ska sitta kvar i skolan med Tina imorn så får la se om hon har några idéer om jag nu inte hittar något ikväll.


Simon

Vilket språk är det du kör i?



Modulo-operatorn är väldigt bra att använda har jag hört... ett exempel:



var cost: Number = 13;

var received_money: Number = 500;

var change: Number = received_money - cost;

(såhär långt har du kommit)



var change100 = Math.floor(change / 100);

change = change - change100 * 100;

var change50 = Math.floor(change / 50);

change = change - change50 * 50;

var change20 = Math.floor(change / 20);

change = change - change20 * 20;

var change10 = Math.floor(change / 10);

change = change - change10 * 10;

var change5 = Math.floor(change / 5);

change = change - change5 * 5;

var change1 = change;



Upptäckte nu att i exemplet ovan hade jag inte alls använt modulo-operatorn... Men va fan, skit i det :) Kanske tänkte fel när jag sa att du kunde använda den...

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: