Dag 11 - New York, USA - 11 juli

Då kör vi lite USA-resa igen då. Fan vad jag vill ut och resa igen just nu alltså...
 
Första heldagen i New York inleddes med en rejäl hotellfrukost innan vi utforskade hotellet lite. Förutom frukostrestaurangen så fanns det en tvättstuga (användes en gång under resan. Hur bra som helst. Bara att köpa tvättmedel och sedan trycka i några quarters i maskinerna och så hade man fräscha kläder igen. Så slapp man tvätta direkt man kom hem också), ett gym och en stor terass med grym utsikt.
 
 
Central Park.
 
 
Underbart väder och perfekt temperatur.
 
 
Fortfarande inte fått någon färg trots tio dagar utomhus i solen dock. Vi smörjde nog in oss lite väl mycket av rädsla att totalt bränna sönder oss. Tänk om man hade varit en sådan som blivit brun direkt, fan vad najjs det hade varit ...
 
 
Det blev även en promenad genom Central Park där vi kollade på ett litet tivoli, störde oss på alla som ville hyra ut cyklar åt oss, njöt av solen, köpte glass i ett av de små stånden, lyssnde på gatumusikanter och allmänt bara njöt, för en gångs skull helt utan att stressa.
 
 
Fascinerande med kontrasterna mellan natur och stad.
 
 
Gick förbi ett zoo och hoppade lite spontant in för att kika på söta djur.
 
 
Den här filuren var den som lockade flest folk, men var halvt omöjligt att få med honom på bild. Ni anar inte hur många suddiga bilder där fokus hamnat på ett löv eller en gren som jag har ... Han sprang runt där bland sina träd och kikade fram lite då och då och när man väl såg honom så lutade sig alla ut över räcket för att försöka få en bild. Hur söt som helst i alla fall. Erik fick till sist dra mig därifrån ...
 
 
Den här pingvinen tyckte vi dock synd om. Han måste haft något fel i huvudet för så fort någon knackade på rutan så simmade han mot dem och slog huvudet eller bröstet i glaset. Om och om igen. Tyckte naturligtvis ungarna var jättekul så de knackade hejvilt och vi stod mest där och tyckte synd om honom medan vi lyssnade på hans dunk-dunk-dunk mot rutan.
 
 
När vi gick förbi en av sjöarna så såg vi folk som rodde runt i små roddbåtar och jag lyckades övertala Erik att vi också skulle testa på det, trots turistvarningen. Men är ju lite romantiskt att ro runt med sin älskade på en liten sjö mitt i Central Park. Trots det hutlösa priset. Intalade jag både mig och honom i alla fall. ;)
 
 
Skönt med lite svalkande bris var det i alla fall. Och att kunna sitta och doppa handlederna i kallt vatten medan solen gassade var inte heller helt fel.
 
 
Vi fick dock tyvärr en kass roddbåt. Årorna satt helt fast och gick inte att vrida, och vår högra åra var fastsatt snett, så bladet bröt vattenytan med en rätt rejäl vinkel. Vilket gjorde att den vänstra bröt bra och därför puttade oss framåt, medan den högra mest plaskade i ytan och inte gjorde ett skit för vår framfart. Så vi fick kompensera och endast använda ena åran emellanåt för att inte bara ro i cirklar. Istället blev det lite av ett sick-sackande framåt. Det gjorde även att det var svårt att gira undan om andra båtar kom för nära, så vi krockade några gånger ... hehe ...
 
 
Lite störande när jag ser mig själv som rätt bra på att ro och så snurrade båten precis lika illa när jag satt bakom årorna. Erik ville inte låta mig ro först, dels för att han inte ville byta plats mitt ute på sjön (pff, pussy) och dels för att det typ bara var killar som rodde i båtarna runt omkring (jävla mansfasoner) men han blev övertalad även där. :P
 
 
Såg några par som rodde båten åt fel håll också, med fören bakåt. Såg tungt ut men underhållande för oss andra. "Stadsbor" muttrade vi och flinade lite elakt. ;)
 
 
Hållning som en säck potatis...
 
 
Har dålig koll på vad vi gjorde på kvällen, nackdelen med att dels skriva detta så långt efteråt och dels att jag oftast inte har med mig kameran ut på kvällarna. Mitt minne är helt värdelöst och jag behöver bilder för att minnas saker, de kan i sin tur trigga fler minnen, men har jag inget att utgå ifrån så är det oftast rätt blankt. Min gissning är dock att vi gick ut på stan och kollade in Times Squares butiker och neonskyltar och köpte med oss något att äta på hotellrummet. ^^
 


helena

Lät gött att ro omkring i Central Park! Det var lite synd, för när jag var där så var det så stressigt så hann bara upptäcka en liten del. Men gillade också verkligen kontrasten mellan skyskraper och natur :) Kul med USA-bilder nu ett tag efter. Fick plötslig lust att gå tillbaka och leta upp alla bilder ;)

Svar: Jo, vi valde lite medvetet att ta det lugnt, hade ju stressat runt alla dagar fram tills dess liksom så energin var på upphällningen. P Man njuter så mkt mer av att bara traska runt och se saker som det kommer istället för att rusa runt mellan sevärdheterna också. Även om man såklart behöver se en del sådana också. ;) Måste tillbaka någon gång i alla fall, gillade verkligen staden. ^^ Eller hela USA egentligen. :P
xilona.blogg.se

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: