Dag 9 - Miami, USA - 9 juli

Den här dagen valde jag och Erik att åka på en tur till det omtalade Everglades utanför Miami. Helena hade redan varit där med kollegorna och Patrik uppvisade inget större intresse så de valde att stanna kvar i Miami och satsa på shopping istället medan vi drog iväg.
 
Hade fått helt fel bild i huvudet av hur det såg ut dock. Hade föreställt mig typ träskmark och alligatorer och udda djur överallt. Istället såg det ut som en blandning av vanlig skog och åkermark och förutom några alligatorer såg vi knappt något levande alls. Fick stränga order om att hålla händerna innanför kanterna på båten och trots suget att få till några bra bilder så avskräckte tanken på avtuggade lemmar mig från att sträcka ut kameran för långt. Hamnade på höger ytterkant vilket visade sig vara riktigt bra då en stor alligator simmade förbi bara några decimeter från båten mot slutet av rundan.
 
 
Som kanske synes så var jag röd som en tomat (och hade fått mina vanliga vackra solblåsor på bröstet...) på grund av solningen dagen innan så alla klädesplagg var som en konstant tortyr. Bara att få på sig trosorna var ett helvete. För att inte tala om BH:n. Vad jag längtade efter en BH utan band just då alltså... Hade tänkt ha shorts på mig men det var ju bara att glömma eftersom de skavde precis överallt. Istället blev det långklänning för att skydda låren som tagit mest stryk av solen. Funkade fint det med men svettigt var det.
 
 
Nääästan så man ville sträcka ut handen för att klappa ... Men bara nästan. ;)
 
 
Var även någon form av show efter båtturen. Lite kul att se massa olika djur men samtidigt rätt överdrivet. Som det mesta turistiga i USA helt enkelt.
 
 
Föll även för turistfällan att ta kort med en liten alligator. Tog lite emot att ställa sig i kön och sedan smajjla framför en massa främlingar för att Erik skulle kunna ta ett kort, men va fan. När skall jag kunna hålla en alligator annars då? Blev gött irriterad på Erik efteråt dock då han tog väldigt få kort och alla såg ut att vara väldigt mörka på displayen. Har förklarat massa gånger hur min kamera fungerar och hade till och med ställt in auto-läget åt honom och sagt var han skulle lägga fokus, och jag tänker ju att man knäpper iväg och tar så många kort man hinner om man inte är hundra på hur fokus och ljus blir osv, men jag verkar tala för döva öron. ;) Bilderna blev trots allt rätt bra så jag fick be om ursäkt senare, men just då hade jag kunnat strypa honom. ;)
 
 
Kom tillbaka till stan på eftermiddagen och slappade lite innan vi skulle möta upp Helena och Patrik för (ytterligare en) fotbollsmatch och mat på en restaurang de valt. Det var ju bara det att både Helena och Patrik är totalt värdelösa på att ge vägbeskrivningar så jag och Erik traskade fram och tillbaka utan att hitta rätt restaurang innan vi till sist gav upp och körde på GPS:en. ;) Väl framme så beställde vi mat och sedan även drinkar medan matchen rullade på på flera skärmar i lokalen. Var fullt med supportrar på restaurangen och varje gång rätt lag gjorde något bra så jublades det hejvilt. Även på den här restaurangen var personalen rätt hetsig, och trots att jag och Helena beställde varsin drink och Erik tog en öl så var snubben framme och frågade varannan minut om vi ville ha något mer. Stackars Patrik som inte ville ha något alls fick smutta på Helenas drink för att hålla servitören borta. :P Helt ok om han kommit fram när vi druckit upp, men har man precis tryckt i sig en jättetallrik med mat och har en hel drink kvar i glaset så vill man gissningsvis inte ha något mer. Och SKULLE man vilja ha det så är vi fullt kapabla att påkalla någon servitörs uppmärksamhet, jajj lövar.
 
Traskade runt på stan ett tag efter restaurangen och följde sedan med Helena och Patrik till deras hotellrum för att göra upp räkenskaperna och säga hejdå. Eftersom vi skulle flyga olika tider nästföljande dag (vi mot New York och de hem mot Sverige) så tyckte vi det var enklast att vi roade oss på varsitt håll de få timmarna vi hade innan flyget.
 
 
Tog en nattlig promenad med babe i jakt på en snygg skyline då jag ville testa mina inställningar för fotografering i mörker, men vi hittade inga direkt bra vyer så det blev lite av en flopp. Trevligt med en mysig promenad förstås men inga direkta framgångar i mitt fotograferande.
 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: