Så blev det äntligen Hobbit!

Så, idag kom vi äntligen iväg på den sista Hobbit-filmen. Idag fanns det plötsligt massor med plats så kunde välja fritt. Tog våra vanliga platser och satt ensamma längst bak i salongen. Erik laddade faktiskt ner Hobbit i lördags och vi började titta på den, men även om bilden var bra så pallade jag inte med det halvkassa ljudet, och efter lite gnällande från min sida -som Erik så vackert uttryckte det - så stängde vi av och kollade på TV istället. ;)
 
Asså... Filmen var bra, men jag var ändå på något konstigt sätt besviken när jag gick därifrån. Efter de andra filmerna så har jag typ studsat ut och hänfört diskuterat de olika karaktärerna, hur storyn skiljer sig från boken, hur maffig musiken är osv. Men den här gången så var det liksom - jo, den var bra. Filmen kändes lite kapad, både storymässigt och uppläggsmässigt. Och det är klart att den är i och för sig, de har ju delat upp boken på tre filmer. Men ändå. Och både jag och Erik störde oss på flera sekvenser där de liksom gått in för att vara så jävla melodramatiska som de bara kunde. Istället för att bli coolt eller mäktigt eller känslosamt så blev det ibland bara löjligt. Och det förstörde så mycket. Fick nästan lite känslan av att de ville smacka på så mycket det bara gick och förstärka alla möjliga intryck eftersom det är den sista filmen. Kanske den sista någonsin eftersom Tolkien inte skrivit någon mer story-bok (dock faktaböcker om Sagan om Ringen-världen). Men tja. Jag kanske ändrar åsikt nästa gång jag ser den, eller om jag ser den mer ihop med de andra två.
 
Sedan en annan sak som Erik nämde som jag inte ens tänkte på just då- och utan att avslöja något speciellt - så gör de en koppling/vink till Sagan om Ringen-filmerna i slutet av Hobbit, men vi får det inte att gå ihop tidsmässigt. Tidslinjen är helt uppfuckad. Detta utspelar sig en i alla fall 50-60 år innan Sagan om Ringen och ändå refererar de till en person som rimligtsvis inte ens borde vara född... Men tja, kanske är vi som missat något väsentligt, vad vet jag.
 
EDIT: Klarade inte av ovissheten så googlade. Flera forum håller med om att kopplingen är fel då de talar om en vuxen man och han endast bör vara ett barn när Hobbit utspelar sig, men medan jag trodde att han inte ens var född då han är ung i Sagan om Ringen, så visade det sig att han är tio år när Hobbit utspelar sig och att han är 88 år under Sagan om Ringen, även om han ser väldigt ung ut tack vara sin släkttillhöroghet. :) Jaja, där ser man, då lärde man sig något nytt idag också. ;)
 
Har ni sett de andra två filmerna så se den här också i alla fall. Den håller sig till och med rätt nära boken, det ni. ;)
 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: