Feministiska skyddsskor sökes...

Var tillbaka på jobbet idag efter två dagar hemma. Sov helt utan att hosta i natt så var härligt pigg imorse (så pigg man nu kan vara efter fem timmars sömn) och kände dessutom att jag behövde sätta igång med nya projektet så kändes som att det var bäst att jobba. Fick bockat av lite samtal och projektledningsgrejer, men saknar fortfarande en bättre struktur. Eftersom jag aldrig haft hand om ett större projekt själv så hade jag önskat att det funnits lite färdiga dokumentmallar för budget, tidsplaner osv, men just nu gör alla sina egna i typ Excel så finns inget direkt att kolla på och jämföra mot. Som tur var så är det ett rätt litet projekt med endast mekanikdelar så har ändå någorlunda koll, hade varit rätt panik om det även varit el och plc-programmering. :P Har funderat lite på om jag skall försöka skapa lite ordning i oredan och skapa lite dokumentmallar, men gissar att det i så fall blir ett fortlöpande jobb eftersom jag själv fortfarande inte har full koll. :P
 
Skall iväg på ett besök/möte ute hos kund i den nära framtiden så tänkte att jag skulle ta och köpa lite skyddskläder så jag kan vistas på området utan problem, så satt och kollade lite på hemsidan för det företag som ÅF köper sina skyddskläder hos. Och blev gött irriterad. Jag förstår att det är mest män som arbetar i branschen och att allting inte kan finnas i damstorlekar, men är ändå irriterande att det som finns är så tydligt för damer. Jag vill ha ett par lite snyggare skyddsskor som liknar vanliga dojjor och ALLA sådana som fanns i små storlekar hade rosa detaljer. Hittade ett par snygga svarta med vita detaljer men där började storlekarna på 40. Likaså några snygga svarta med blå detaljer. Och ett par snygga svarta med gröna detaljer.
 
Men den här tog ändå priset. "En tuff skyddssko i sneakermodell, tillägnad alla kvinnor." För det finns inga pojkar/män där ute som kan vilja ha rosa detaljer på sina skor. "Med skorna följer både ett svart och rosa skoband, vilket innebär att du själv bestämmer vilket intryck din sko ska ge och vilken stil som passar just dig." För alla kvinnor vill mixa och matcha och pimpa sina skor.
 
 
Jag har inget egentligen emot rosa som färg, mina vanliga gympaskor är till exempel svarta med rosa detaljer, det funkar som vilken annan klar färgklick som helst, men blir irriterad när det är enda alternativet. Och om man nu skall köra på det rejjset och tänka att pojkar/män inte vill ha rosa - vad gör då de pojkar/män som har fötter med storlekar mindre än 40? Irriterande oavsett och så lätt åtgärdat egentligen.
 
För att fortsätta på det genusmedvetna temat så råkade jag zappa förbi SVT1 precis när Alla är fotografer med Henrik Schyffert och Johan Rheborg började. Rätt intressant faktiskt. De hade tydligen fått mycket skit efter förra säsongen då folk reagerade på att de följde de vanliga genusnormerna när de fotade folk. Män var starka och mäktiga, kvinnor svaga och sexiga. Män fotades underifrån, kvinnor ovanfrån osv. Så i det här avsnittet så träffade de genusmedvetna fotografer för att lära sig nya vinklar och tankesätt när de utförde sina fotouppdrag. Bra initiativ som jag hoppas fler följer. Ett litet steg på vägen liksom.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: