Folk som inte kan hantera pengar...

Slog mig ner i soffan så fort jag kom hem från jobbet med ett litet stopp i sovrummet för att byta om till mjukiskläder och har sedan inte rört mig en millimeter. Kroppen är helt slut av någon anledning trots att jag inte gjort ett jota, så lär inte röra mig en millimeter i onödan resten av kvällen heller. ;)
 
Satt och zappade runt bland kanalerna på TVn och fastnade på Lyxfällan. Det är ett av de där programmen som får mig att må väldigt bra med mig själv. Jag förstår verkligen inte hur man kan köra sin ekonomi så in i helvete i botten. Folk som köper saker på kredit, tar smslån, missar hyror och går tusentals kronor back varje månad. Har man inte pengar så köper man inte saker. Punkt. De enda alternativen jag kan se är att ta lån för utbildning, hus och nödvändig utrustning, typ kyl/frys osv samt möjligen bil. I övrigt så tar man inga lån. Man får leva efter sina inkomster helt enkelt. Har man väldigt låga inkomster så får man anpassa sig och prioritera. Jag förstår mig inte på folk som inte kan prioritera när det kommer till pengar, eller inte ens inser att de själva prioriterar när de handlar något. Alla inköp är prioriteringar. Alltid. Snus i ett år eller en resa. Tre nya tröjor eller mobilräkningen. Utelunch eller matlåda. Allt. Sedan får man välja och köpa vad man vill, men man får fan stå för att det är prioriteringar.
 
Hyra och övriga räkningar betalas först och sedan kan man leka med resten hur man vill. Jag kan förstå att folk inte alltid har så stora buffertar, men jag förstår inte hur pengarna bara kan ta slut eller att man inte har råd med enklare nöjen utan att låna pengar. Då har man prioriterat fel. Hyran kommer varje månad, räkningar behöver alltid betalas, man behöver äta något varje dag, folk fyller år samma datum varje år, högtider kommer samma datum varje år, jag förstår inte hur man inte kan planera och lägga upp sin ekonomi efter de utgifter som man vet dyker upp. Och har man inte råd med de viktigaste sakerna så låter man bli att köpa en ny TV, en spelkonsol, nya kläder, en ny bil eller grejer till hemmet. Punkt.
 
Men som sagt, jag mår ändå lite bättre när jag sett sådana här program. Speciellt eftersom de som är med inte ens har problem med sina inkomster, de har bara problem med utgifterna. Kan inte betala hyran men kan lägga 6000 på snabbmat, och 8700 på vanlig mat (för att ta ett exempel från dagens program) liksom. Helt ofattbart. Vi tycker att vi lägger lite för mycket pengar på onödig skit och handlar för mycket mat men vi är ju inte ens i närheten. :P Så länge vi går plus så är det ju ingen egentlig panik, men om planen nu är att försöka få ihop till en handpenning på ett eventuellt framtida hus så är det kanske dags att vi försöker spara lite mer. ;) Med det sagt så sitter jag och kollar utlandsresor för jämnan... xD Jag vill resa bort någonstans i år igen! Grekland kanske, eller Frankrike...? ^^


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: