Smoothie-recension

Haha, ok, nu är Helena-smoothien blandad och testad. Receptet är som följer, kopierat rakt från Helenas blogg:
 
Super raw smoothie (4 pers, eller 1 pers om man är glupsk... ;))
2 dl bär (jag har bara provat färdigblandade bär som vinbär, blåbär, hallon och jordgubb, så det kan jag rekommendera iaf... och så brukar jag kanske dra i en extra deciliter också, skadar aldrig ;))
2 bananer (man kan ta 1,5 banan om man tycker det blir överdrivet eller vill ha det lite nyttigare)
1 avokado
1 tsk ingefära
2 tsk agavesirap (jag kör honung, samma grej och inte direkt sämre)
2 tsk kanel 
4 msk mandelmjölk (jag kör vanlig mjölk, varför krångla till det...)
Is (jag skippar is, då jag tar bären frysta vilket ger samma effekt)
 
Första tanken är att min mixer är rätt värdelös när det är många hårdare ingredienser, så fick stå och mosa runt och blanda med en sked för att knivarna i botten skulle komma åt allt. Gissar att en typ stavmixer hade funkat mycket bättre. Gällande smaken så tog kanelen och ingefäran över så fick kompensera med mer bär och lite jordgubbskvarg för att få det mildare. Bränner liksom fortfarande lite i munnen efter ett glas, gissar att det är ingefäran som slår igenom. Tyckte inte jag tog så mycket men smaken verkar gå igenom ändå. Har i och för sig inte använt ingefäran på ett tag så kanske blir starkare med tiden...? Kan vara att det är jag som är lite känslig för just den smaken också, vet inte riktigt. Använder aldrig ingefära... Avokado var dock ett bra alternativ, nyttigt och smakmässigt rätt neutralt, så det kommer det nog bli mer av mina smoothies framöver. ^^ Så slutsatsen är att det nog inte var helt i min smak men att jag kommer modifiera receptet och kombinera med mina vanliga grejer och mumsa vidare. ;)


Anonym

Haha ååh nu såg jag att du gjort ett eget inlägg om min älskade smoothie! !:-) Jag är kanske lite härdad när det gäller ingefära för jag brukar ha det i teet då o då för att inte bli sjuk. By the way använder jag inte krydda utan färsk ingefära, hur gjorde du? Vet inte om det är nån skillnad men....

Svar: Haha, blir många svar/kommentarer om smoothien lite överallt. ;) Jag använder aldrig ingefära till något och vet faktiskt inte riktigt varför vi hade det hemma öht, möjligen kvar efter någon maträtt vi gjort någon gång...? Vi har ingefära som krydda, i en sån där kryddpåse som man kan köpa om man inte vill ha en hel burk. Kanske blir mer koncentrerat jämfört med färsk ingefära och det var det som gjorde det så starkt? Erik testade också smoothien och klagade någon halvtimme senare på att det fortfarande brände i munnen... :P
xilona.blogg.se

helena again

Vad konstigt det där att det bränner i munnen. Det måste vara att ni använde krydda, för jag eller Patrik känner knappt ens smaken av ingefära. Testa med färsk ingefära och se om det blir godare. Om ingefäran tar över alla andra smaker så går ju hela smakkombin o därmed hela smoothien förlorad :( Eller också gör jag smoothie till oss nästa gång du är här! :) Antar att du ska sova här 30:e?

Svar: Jo, känns som att det måste vara därför. Tog till och med mindre än vad du hade i receptet men fick liksom späda och späda och smakade fortfarande massa ingefära. :/ Aldrig testat färsk dock, vad gör man med den - river den...? Håller den länge? Med tanke på hur länge kryddpåsen legat i skåpet så använder jag inte ingefära speciellt ofta... ;)
Och har inte tänkt på var jag ska sova den 30:e, men ja, jag sover gärna hos er. ^^ Tack för erbjudandet! ^^ Och då testar jag gärna din smoothie så får vi se vad jag tycker om originalet. ;)
xilona.blogg.se

helena

Färsk ingefära i kylen håller väl åtminstone någon månad iaf, snarare upp mot två... Men man kan ju köpa små bitar så behöver man inte slänga så mkt. Man kan riva eller skära mindre bitar. Jag antar att allt mixas upp av mixern oavsett. Men jo, då gör jag smoothien när du är här då, haha, och om du inte gillar den blir jag jävligt jävligt kränkt ;) Bara så du vet o så;) Är grymt taggad inför 30:e by the way! :D

Svar: Haha, blir nog till att köpa en liten bit i så fall för lär inte använda speciellt mycket så den lär bli dålig... :P Vettefan om det mixas så bra i min mixer dock, den gör rätt grova bitar så får nog bli att riva om jag köper färsk ingefära. ^^ Haha, nu kommer jag ju aldrig våga säga vad jag tycker om jag inte gillar den jue... ;) Och jag är också taggad! :D Ska bli sjukt kul! ^^
xilona.blogg.se

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: