Nackskott på SJ.

Hemma efter en tur på Torp. Såhär dagen innan julafton... (damn, är det julafton redan imorgon!?) Men gick helt ok, förvånansvärt lite folk ändå, och inga bautaköer heller. Prima prima. ^^ Fick inhandlat de sista julklapparna samt guess what?! Ett par nya converse!!! :D:D:D Knallblåa och skitsnygga. I löv them. ^^ Och har ju faktiskt inga (hel)blå så då måste jag ju bara köpa dem, right? ;)

Göteborg var btw vackert vintrigt men nåt så in i helvete kallt. Fick ta på mig mina stickade strumpbyxor under byxorna plus köpa tjocka ullstrumpor och ändå höll jag på att dö. :P Hann i vilket fall med att käka mat på en lite väl dyr restaurang, hälsa på och fika hos Jeten, gå på Harry Potter på bio, shoppa julklappar och inte bara ett utan två besök på Liseberg. :P Hotellrummet var litet men väldigt fräscht och fint, och billigt (!), we like. ;P

På Eriks inrådan (och mot mitt bättre vetande) så satsade vi på att traska runt utan att köpa några klappar första dagen och istället satsa på det nästa dag. Jag förvarnade om att det SKULLE shoppas klappar, no matter vad herrn tyckte nästföljande dag, men likförbannat blev det gnäll nästa dag. :P Han hade ont på alla möjliga ställen och var så osugen man kan bli att shoppa, men tough shit, det ändrar inte det faktum att vi SKA shoppa. ;P Han började dock må illa efter någon timme (möjligt att frukosten kanske inte var helt ok, hade kanske stått framme ett tag..) så blev mycket mycket korta vändor in och ut ur butikerna. Jag var mest allmänt grinig och trött på gnäll så jag mest ignorerade honom eftersom han ändå inte svarade när jag frågade något. :P Innan ni helt stryper mig så kanske jag skall tillägga att jag frågade om han ville ha cola, tuggummi, vatten, sitta ner, äta något osv, allt utan någon vidare respons. :P Blev bättre efter att vi tagit en fika och han fick sitta still en stund dock.

Fick ihop en del klappar om än inte så många och begav oss till sist mot tåget för att ta oss hem. Hittade ett tåg som passade, köpte biljetter i en automat 10 minuter innan tåget skulle gå och 2 minuter senare ropar de upp att tåget är försenat och har en ny avgångstid över 1½ timme senare. Yeeejj... Sicken tur att vi inte betalade lite extra för att kunna avboka/omboka... x_x Kollar alternativa bussar men de är knökade med folk.
Går och handlar lite på stationen, kikar på tavlan när jag går tillbaka till Erik som väntar vid bänkarna och ser att de plötligt ändrat tiden från 16.45 till 15.25 och att det blir ersättningsbuss istället för tåg. De hade dock inte ropat ut detta i högtalarna så blev en jävla rusning (iom att klockan då var 15.27...) för att hitta ersättningsbussarna. Som naturligtvis inte fanns på plats. Och när vi (och halva Göteborg) väl hittat dit så måste vi leta bland en 15-tal bussar som det inte står något på (hur fan skall vi hitta vår buss om det inte står något  på dem och det inte finns någon att fråga?!) När vi till sist lyckas lokalisera tre bussar så går alla till Karlstad. ENDAST till Karlstad. What about alla stationer på vägen dit kan man undra? Well, ingen som visste, alla chaufförer hade bara fått veta att de skulle köra till Karlstad... -_- Kvar står en stor hop människor som skall till typ Trollhättan, Kil osv och ingen har koll på när det kommer en buss som vi kan åka med.
Efter att stått där i en knapp timme totalt sett så hör vi att de ropar ut att tåget till Thn/Vbg står på spår 10 så vi rusar dit för att hinna med det. Står där i nästan en halvtimme utan att de ens öppnar dörrarna till tåget och en 20 minuter efter att det skulle gått så ropar de ut att det är inställt, MEN det finns ersättningsbussar bortanför blablabla! Hell no, tänker vi när vi se havet av människor som beger sig bortåt. Går in på stationen, letar bussar hem men hittar inga bra och slutar med att vi ringer Gert och Pia som är på Ikea och som skall på Liseberg senare på kvällen. Sitter av en knapp timme på McDonalds, kollar lite mer affärer och möter sedan upp dem på Liseberg och får skjuts av dem hem några timmar senare. Var hemma 21 istället för runt 17-18 som var tanken, men kom ju iallafall hem, alltid något. :P

Men hur svårt kan det vara egentligen? Om de nu vet att tågen inte kommer att gå (vilket de borde fatta efter att ha ställt in x antal på väldigt kort tid) så kan de väl fixa ersättningsbussar direkt? Ha dem ståendes på plats liksom, istället för att behöva ringa in dem varje gång. Sedan kan det väl ändå inte vara SÅ komplicerat att berätta för chaufförerna att de skall åka till samma städer som tåget gick till och att vi resenärer gärna ser en liten lapp/skylt/what ever framme i rutan så vi vet vilken buss vi skall gå på..? Jag har inte så jättemycket emot ersättningsbussar - shit happens, tågen kan inte alltid gå - men gud, lite framförhållning och tankeförmåga kan man väl ändå begära?!

Haha, men annars är allt grejjt. ;) Ursäkta monsterinlägget. :P


helena

Hehe känner igen det där. Det är alltid direktbussar som prioriteras, alla vi andra som inte ska till slutdestinationen kan gärna vänta några timmar extra utan info. Och samma sak när jag skulle hem senast och de ropar ut precis på avgångstid att tåget e inställt pgas frysta toaletter - det lär de ju ha vetat en liiiten stund tidigare? och efter ytterligare nån timme ropar de ut att NU har de beställt ersättningsbussar! hurra! Och efter en TILL timme ropar de ut att nu är SNART bussarna på väg, men då såklart bara direktbussarna. Nä, usch e ganska trött på SJ at the moment...



Och nej jag fick ingen lust att strypa dig när jag läste, snarare honom - som vanligt när jag läser om honom i dina inlägg ;p

Cecilia

Hehe, ganska trött här med o då har jag ändå inte åkt speciellt mycket med dem det senaste. :P Fattar bara inte hur det kan vara så svårt, i mitt huvud är det hur lätt som helst att lösa... o_O Kanske kostar för mycket för de snåla jävlarna?



Haha, jag är kanske inte speciellt saklig när jag beskriver saker heller, en liten smula partisk kanske... ;P

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: