Någon som fattar?

"Rättshandling, som eljest vore att såsom giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap."

Fattar ni hur många gånger jag har läst den här meningen nu?! Och jag har ett helt häfte med sådana här som jag skall försöka åberopa för att kunna lösa mina seminarieuppgifter... Är typ klar nu ivf men vettefan om jag har rätt. :P

Haha, fy fan för lagtexter.

"Rättshandling, den någon utan användare av sådana tvångsmedel, som i 28§ avses, rättsstridigt tvungit en annan att företaga, vare ej gällande mot den tvungne, där den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, själv utövat tvånget eller ock insett eller bort inse, att rättshandlingen framkallats enom rättsstridigt tvång från annans sida."

Snart dags att traska mot skolan och blända alla med mitt skarpsinne. Not. ;)


Simon

Tacka vet jag programmering!

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: