Designa svar på kommentarer...

Suttit nu på eftermiddagen och pillat i designkoden här på bloggen för att försöka göra något åt att mina svar på era kommentarer sett så förjävliga ut. Efter mycket googlande och experimenterande så ser det nu helt ok ut. I alla fall tillräckligt för att jag skall vara nöjd och lägga ner pillandet för dagen. ^^
 
För er andra som, liksom jag, inte fattat hur man ändrar koden så letar man reda på avsnittet om kommentarer i designkoden - .comment{
eller mer exakt:
 
.comment{
font-size: 12px;
font-weight: normal;
color: #333;
line-height: 140%;
margin-right:20px;
margin-left:10px;
padding-left:10px;
}

(er kanske ser aningen annorlunda ut, klippte bara in min rakt av, stycket skall dock heta detsamma) och lägger in:
 
.response {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: .60em;
font-weight: normal;
background-color: white;
padding:5px;
color: black;
line-height: 130%;
 
}
 
.response-by {
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: .60em;
font-weight: normal;
background-color: white;
padding:5px;
color: black;
line-height: 130%;
 
}
 
direkt efter .comment-stycket, efter måsvinge -   }   - nummer två. Sedan är det "bara" att börja testa sig fram till vad man gillar, ändra färg på bakgrunden, stil på texten osv. Jag har dock ett problem att jag inte kan markera i koden exakt där jag vill ändra något. Mitt ändras i raden under där jag klickat... Så har blivit en del ändrande fram och tillbaka när jag sett att jag suttit och ändrat på helt fel ställe... :P Men skam den som ger sig. ^^


helena

Snyggt! Det ska jag absolut testa! :) Dock ska man väl kunna svara på kommentarer nu med nya blogg.se, att det liksom blir en pratbubbla eller så, bara det att det inte verkar fungera :P jag gjorde det ngn gång men då syntes bara kommentaren hos mig, inte hos någon annan x_x

Svar: Jo, jag får pratbubblor inne på min sida, men om man läser kommentarerna på själva bloggen så är det bara vanlig text. Pratbubblor kanske är något som kommer men jag har det i alla fall inte än. :P Men verkar ju vara mycket som inte fungerar så är väl bara att vänta och se. ;)
CECILIA - the one and only ;)

Simon

Nämen!? Sissi lär sig CSS? :) Om Sissi kör med Firefox borde Sissi ladda ner pluginet "Firebug", då kan Sissi ändra färgen mycket enklare, utan att behöva spara och ladda om och hålla på. Och då kan Sissi också kolla designen på andra sidor, om hon fattar hur man gör :P

Svar: Sissi vet inte riktigt vad hon lär sig men koden liknar JAVA så hon kan lista ut vad det mesta innebär. ;) Och att testa sig fram vet jag inte ens om det kan klassas som att lära sig... ;) Sissi kör med Firefox men hon vet inte riktigt vad hon skall med Firebug till, hur förändrar det sättet hon skriver kod gentemot dagsläget? Att däremot kolla designen på andras bloggar/hemsidor hade kanske kunnat vara lärorikt. ;)
CECILIA - the one and only ;)

Simon

CSS liknar Java? Det vet jag inte om jag kan hålla med om :P Firebug gör det smidigare genom att du kan se dina ändringar allteftersom du gör dem. Du kan också ganska lätt se hur en hemsida faktiskt är uppbyggd och lättare (förhoppningsvis) förstå dig på alltihopa.

Svar: Haha, det är för att du är mer insatt i frågan. :P För mig ser kod ungefär ut som kod alltid gör, och det jag fattar fattar jag och det som är helt obegripligt är fortfarande obegripligt. :P Och jag lär la inte kunna se ändringarna i koden samtidigt eftersom jag är inne på en annan sida och arbetar...? Kan iof öppna bloggen i en annan flik och isf så kanske det märks direkt även innan jag klickar på spara... Men syns direkt nu också bara jag klickar spara och uppdatera så känns inte så värst jobbigt... :P
CECILIA - the one and only ;)

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: