Middag och spökvandring i Göteborg

Det här har verkligen varit en kulturvecka för min del. I torsdags så var det äntligen dags för den middag + spökvandring som vi fick i inflyttningspresent förra året. Vi bokade för flera månader sedan, men det fanns inga lediga datum förrän nu i oktober. Helt sjukt. Vi tänkte att det bara var att boka liksom och så är det flera månaders väntetid...? Men jaja. Insåg kvällen innan att vi inte riktigt hade koll på tider och plats osv så kollade igenom mailen jag fick/skickade när vi bokade eventet och såg att det stod att vi skulle få biljetter och info via posten. Vilket vi alltså inte fått. Vi är supernoga med att öppna alla kuvert också, så såvida de inte skickat biljetterna i något som såg ut som reklam så att vi råkat slänga det, så har de försvunnit på vägen. Fick lite panik så mailade dem igen och frågade om vi kunde köra på namn eller något eftersom vi inte fått biljetterna, och som tur var så var det inga problem då mitt namn stod på listan. Nästa obstacle kom dock nästa morgon när Erik vaknade och mådde helt pyton. Han ringde mig runt 9 och sa att han hade yrsel och var spyfärdig så han lade sig och sov ett tag igen. Vid lunch var han fortfarande inte bättre så han sjukskrev sig helt och hållet och vi fick inse att han inte skulle kunna följa med på middagen till kvällen. Gick inte att avboka/omboka heller då det var för tight inpå, men kvinnan jag skrev med föreslog att jag kunde ta med någon annan, så efter lite funderande på vem som kunde vara intresserad och som faktiskt kunde ta sig till Göteborg med kort varsel, så kontaktade jag syrran som nappade typ direkt. ;)
 
Så mötte upp henne när hon kom med bussen och sedan traskade vi bort mot caféet där middagen skulle serveras. Fick ett bord och tog ett glas vin i väntan på maten. Hade varit lite rädd innan att det skulle bli långbord eller något och att man skulle behöva vara social med de andra deltagarna, men det var inget problem, alla sällskap fick egna bord. ^^ Vi märkte rätt snabbt att vi var i underläge i gruppen dock. Det var något enstaka yngre par, ett kompis-/pargäng och sedan var det en stor hög med gamlingar. Och vi två. ;)
 
 
Menyn var på grekiska för min del, men spelade ju mindre roll då rätterna redan var bestämda och det bara var att äta det som serverades. ;) Förätten var ingen hit varken för mig eller syrran, men fullt ätbar så länge man tog lite av allt samtidigt. Men har verkligen svårt för - i mina ögon - rå fisk. Huvudrätten var däremot jättegod och likaså efterrätten, så all in all så var vi jättenöjda med maten. ^^
 
 
Vid 21 var det så dags för själva spökvandringen. Som väl kanske inte riktigt var som jag hade föreställt mig. Först kommer det fram en "gammal död kvinna" som fick oss att hoppa över kedjorna runt Gustav Adolf-statyn för att symbolisera vår hädanfärd, och så fort vi var innanför kedjorna så var vi officiellt döda. Väl samlade där inne så presenteras vi för kung Gustav Adolf i egen hög - död - person. Vi får höra om hans fältslag, viktiga årtal, hans skador, kamporden som ropades, etikettregler and so on. Sedan vandrar vi vidare bland gatorna och får höra lite allt möjligt om dåtiden, om sjukdomar som härjade, hospitalen som byggdes osv.
 
 
Vi smet dock lite innan det var slut då syrrans buss hem gick lite dumt. Men kändes inte som ett alternativ att vänta då hennes nästa buss gick väldigt sent och dessutom skulle ta två timmar hem... Och jag kände inte för att traska vidare ensam så jag följde henne till stationen och tog sedan spårvagnen hemåt.
 
Det var onekligen en kul grej och troligen ingenting jag hade köpt/bokat till mig själv i vanliga fall. :) Erik missade det ju tyvärr, men var ju inte så mycket att göra. Extra dumt då hans "sjukdom" med största sannolikhet var självförvållad då han fått en väldigt stark hostmedicin av en kollega dagen innan för att råda bot på hans kräkhosta, och den här hade han då klunkat i sig lite väl mycket av på en gång. Visade sig sedan att en vanlig biverkan var just yrsel och illamånde... Men hostar gör han i alla fall inte längre. ;)


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: